cinema.pl Artykuły

wtorek, 26 czerwiec 2018 16:34

Więźniowie dla psów

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Zakład Karny w Goleniowie to pierwsze więzienie w Polsce, gdzie realizowany jest program resocjalizacji osadzonych poprzez trening z psami. Grupa więźniów z ciężką przeszłością i długimi wyrokami ma za zadanie w ciągu ośmiu tygodni ma wyszkolić agresywne i niepokorne psy ze schroniska, tak, żeby nadawały się do adopcji. Jeżeli im się to nie uda, psy zostaną uśpione.


Nad całym przedsięwzięciem czuwa kapitan Tomasz Wojciechowski - 15 lat służby w więziennictwie, mąż, ojciec trójki dzieci, zapalony trener i hodowca psów obronnych. To on wybierał osadzonych, którzy wezmą udział w szkoleniu i dobierał dla nich odpowiednie psy. Jego podopieczni to Rafał skazany za morderstwo, Artur legenda jednego z pomorskich gangów, Marcin jedyny w grupie „niegrypsujący” i będący ponad 20 w zakładzie karnym Marek pseudonim „Młotek”.

Szkolenie przebiega etapami: od zaprzyjaźnienia się z psem, przez pierwsze komendy, aż po egzamin, który ma decydować o dalszym losie czworonoga. Początkowo więźniowie mają różną motywację: dla jednych jest to odskocznia od codziennej rutyny, okazja do pogadania z kolegami, rozrywka, czy poprawienie reputacji w oczach służb więziennych. W miarę upływu czasu ich przywiązanie do psów wzrasta i coraz bardziej angażują się w ich szkolenie. Psy wydobywają z nich emocje, o które sami siebie nie podejrzewali. Gdy dociera do nich, że w ich rękach jest los zwierzęcia zaczynają czuć się odpowiedzialni za jego życie.

Produkcja filmu jest skomplikowana i pochłania dużo energii oraz czasu. Jest też napędzana wewnętrznym głosem twórców.
Opowiadamy historię, na której nam osobiście zależy. Historię, którą chcemy opowiedzieć światu - bo jest warta opowiedzenia. Jednakże jeśli świat nie usłyszy o naszej produkcji cały ten wysiłek nie odniesie skutku jaki powinien. Nasz głos trafi w pustkę. Nasi bohaterowie nie zostaną wysłuchani. Nie odmienimy losu psów
i ludzi. Bez Państwa nie uda ukończyć się tej historii. Dlatego zapraszamy Państwa do podjęcia z nami tego wyzwania - tak byśmy
razem mogli przedstawić tę opowieść światu.

AUTORZY

TADEUSZ CHUDY Reżyser i operator

Studiowałem filozofię i filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz realizację obrazu filmowego i fotografię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jestem autorem krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Kinky” (2017) oraz krótkometrażowego debiutu fabularnego „Backfist” (2018). Obecnie przygotowuję do druku swoją pierwszą książkę fotograficzną. Interesują mnie ludzie i wydarzenia wokół nas, do których nie mamy bezpośredniego dostępu. Nie chcę jednak powielać stereotypów, ale przyjrzeć się im od środka, wierząc że każdy z ludzi zasługuje na zrozumienie.

BARTOSZ ŁUNIEWSKI Scenarzysta

Urodziłem się w 1975 roku i jestem scenarzystą, absolwentem psychologii i filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pisuję scenariusze do seriali telewizyjnych i filmów krótkometrażowych. Przestrzenią moich zainteresowań jest zrozumienie człowieka znajdującego się w sytuacjach, w których jego dotychczasowe normy postępowania wymagają weryfikacji.

JAKUB CHOJNACKI reżyser dźwięku

Ukończyłem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na kierunku Jazz i muzyka estradowa oraz Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej na Uniwersytecie Śląskim, gdzie obecnie jestem wykładowcą. Jestem reżyserem dźwięku do filmów krótkometrażowych, przy których również zajmuję się post-produkcją. Mój główny obszar zainteresowania obecnie to dźwięk przestrzenny, a zwłaszcza ambisoniczny oraz jego wykorzystanie w filmach dokumentalnych.

DANIEL GĄSIOROWSKI montażysta

Jestem montażystą mającym w swoim dorobku ponad 20 tytułów różnych form filmowych - od krótkich dokumentów po pełnometrażowe filmy fabularne. Jako ostatni można wymienić „Królewicza Olch”, w reżyserii Kuby Czekaja, który swą premierę miał podczas 67. Festiwalu Filmowego w Berlinie w 2017 roku. Ogromny sukces odniósł też pełnometrażowy dokument „Mów mi Marianna” w reżyserii Karoliny Bielawskiej, który otrzymał ponad 25 nagród na wielu festiwalach filmowych. Krótki film dokumentalny „Punkt wyjścia” z 2014 roku znalazł się na short liście filmów nominowanych do Oskarów w swojej kategorii. Filmy, które montowałem otrzymały w sumie ponad 120 nagród i wyróżnień w Polsce i na całym świecie.

RAFAŁ SAKOWSKI producent

Ukończyłem studia na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego (kierunek: Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej) oraz Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego (kierunek: prawo), a także Cyfrowy Montaż Filmowy na NYFA. Obecnie jestem przed obroną pracy dyplomowej na Wytwórni Scenariuszy (przy WFDiF). Zrealizowałem kilka projektów interaktywnych (m.in. „Wirtualny Teatr Polski” dla Teatru Polskiego w Bielsku-Białej oraz „Syn Kowala” dla Zagrody Wsi Pszczyńskiej), projektów VR (m.in. dla Muzeum Etnograficznego w Chorzowie) oraz filmów klasycznych (np. krótkometrażowy film dokumentalny „Trzeci dzwonek”) i wiele produkcji promocyjnych dla marek. W projekcie „Sfora” interesuje mnie granica człowieczeństwa i postrzeganie grup ludzi czy zwierząt przez pryzmat „pierwszego wrażenia”. Obserwowanie czy tandemy ludzi i czworonogów wykluczonych ze społeczeństwa będą potrafiły znaleźć właściwą drogę - jest ciekawym lustrem dla nas samych. Dlatego ten projekt, nie tylko musi zostać zrealizowany, ale także pokazany jak najszerszemu gronu odbiorców. Jako psiarz wierzę, że film spotka się z dobrym przyjęciem zwłaszcza przez właścicieli czworonogów.

REALIZACJA

GDZIE JESTEŚMY?

Kończymy etap zdjęciowy. Realizowaliśmy zdjęcia podczas pełnego cyklu szkolenia, aż do rozpoczęcia kolejnego naboru. Pozostało nam do nakręcenia jeszcze kilka momentów - szczególnie powiązanych z naszym głównym bohaterem - jego ostatni dzień w pracy oraz pożegnanie - zarówno to oficjalne, jak i nieoficjalne.
W drugim kwartale 2018 zamierzamy rozpocząć promocję filmu.
Kończymy zbierać materiały na fanpage w mediach społecznościowych oraz tworzymy stronę internetową projektu. Pozyskaliśmy także opiekuna artystycznego dla projektu, który jest niezbędny w przypadku reżyserskiego debiutu w czasie aplikacji o środki z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (zgłosimy film w drugim naborze - potrzebny przygotowany trailer oraz pełna dokumentacja).

WYZWANIA, DOKĄD ZMIERZAMY

Wraz z zakończeniem zasadniczego okresu zdjęciowego zaczynamy wytężone prace post-produkcyjne. Z osobą odpowiedzialną za montaż jesteśmy w kontakcie praktycznie od samego początku. Jej doświadczenie i talent są szansą dla filmu, ale jednocześnie dużym wyzwaniem dla produkcji filmu. Zakończenie prac post-produkcyjnych planujemy na przełom drugiego i trzeciego kwartału 2018 roku.
Czeka nas także proces udźwiękowienia filmu. Przestrzeń dźwiękową więzienia chcielibyśmy wybudować w oparciu o mikrofony ambisoniczne pozwalające wiernie odtworzyć to, w jaki sposób człowiek odbiera dźwięk. Kolejnym sporym wyzwaniem jest ułożenie strategii festiwalowej, która będzie właściwa dla tego projektu. Obecność na festiwalach pozwoli nam zapewnić szeroką dystrybucję filmu po zakończeniu eksploatacji festiwalowej. Życie festiwalowe filmu szacujemy od roku do dwóch lat.

Czytany 243 razy Ostatnio zmieniany środa, 05 wrzesień 2018 12:45

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv