cinema.pl Artykuły

piątek, 04 październik 2019 13:22

Październik w Iluzjonie

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

„Kadry wyzwolone”, czyli kino i cenzura w okresie PRL, pełne udręki i ekstazy biografie wielkich malarzy, kino poetyckie i klasyki spod znaku czarnej komedii, ulubione filmy Andrzeja Wajdy w 3. rocznicę śmierci reżysera i pachnący kawą Alfabet Retrokina! Jesiennego programu kina Iluzjon nie można przegapić!   

 

„KADRY WYZWOLONE” | KINO I CENZURA W OKRESIE PRL

Pokazy filmowe, spotkania autorskie i wykłady historyków kina polskiego. Najważniejsze tytuły, które długi czas „przeleżały na półkach”, jak i mniej znane „półkowniki”, które warto przypomnieć. Przegląd obejmie dzieła mistrzów polskiego filmu fabularnego: m.in. Jerzego Skolimowskiego i Janusza Zaorskiego oraz dokumentalnego m.in. Edwarda Skórzewskiego,  Jerzego Hoffmana i Krzysztofa Kieślowskiego, a także mniej znane filmy krótkometrażowe i oświatowe. 

 

Więcej informacji i szczegółowy repertuar: http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1092/kadry-wyzwolone-kino-i-cenzura-w-okresie-prl.html 

„UDRĘKA I EKSTAZA, CZYLI WIELKIE BIOGRAFIE NA DUŻYM EKRANIE”

Trudne osobowości, genialni artyści... Biografie wielkich malarzy są gatunkiem niezmiennie popularnym. Dopieszczone wizualnie, czasem stylizowane, czasem realistyczne, dają cudowną ułudę prawdziwego obcowania z wielką sztuką. W programie jesiennego przeglądu znalazły się: „Tajemnica Picassa” (reż. Henri Georges Clouzot), „Udręka i ekstaza” (reż. Carol Reed), „Mój Nikifor”(reż. Krzysztof Krauze), „Nightwatching” (reż. Peter Greenaway), „Młyn i Krzyż” (reż. Lech Majewski) i „Andriej Rublow” (reż. Andriej Tarkowski).   

Więcej informacji i szczegółowy repertuar:

http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1093/udreka-i-ekstaza-czyli-wielkie-biografie-na-duzym-ekranie.html 

 

KINO POETYCKIE

Choć trudno szukać jej wśród filmowych gatunków, istnieje pewna szczególna kategoria dzieł filmowych, które dzięki zastosowaniu nietypowych środków wyrazu pozwalają widzowi na doświadczenie wyjątkowo intensywnych przeżyć estetycznych. Nieuchwytny, niepoddający się zdefiniowaniu i bliski liryce nastrój prezentowanych filmów pozwoli doświadczyć poezji na wielkim ekranie. Iluzjon proponuje wyjątkowy przegląd arcydzieł mistrzów światowego kina – dowodów ich niezwykłej wrażliwości i poetyckiej intuicji, w programie m.in.: „Orfeusz” (reż. Jean Cocteau), „Niebo nad Berlinem” (reż. Wim Wenders), „Hiroszima, moja miłość” (reż. Alain Resnais), „Anioł przy moim stole” (reż. Jane Campion).  

Więcej informacji i szczegółowy repertuar:

http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1094/kino-poetyckie.html 

 

CZARNA KOMEDIA

Któż ich nie lubi? Czasem pełne ironii, zahaczające o groteskę, czasem odwołujące się do poetyki absurdu i surrealizmu – zachwycają nas od dziesiątek lat: czarne komedie. Wywodzące się z tradycji teatru, te klasyczne, wręcz eleganckie, wydają się kwintesencją brytyjskiego poczucia humoru. Inne brawurowo żonglują elementami o wyraźnie makabrycznym wydźwięku. Gatunek ten od lat rozwija się w niepohamowanym tempie, sięgając do kryminału, sensacji, westernu, fantastyki, filmu przygodowego i wojennego. Podróż po tym bogatym i popularnym gatunku warto rozpocząć od absolutnych klasyków, m.in.: „Arszenik i stare koronki” (reż. Frank Capra), „Szlachectwo zobowiązuje” (reż. Robert Hamer), „Jak zabić starszą panią?” (reż. Alexander Mackendrick); Płytki grób (reż. Danny Boyle).  

Więcej informacji i szczegółowy repertuar:

http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1095/czarna-komedia.html 

 

TO LUBIĘ: ANDRZEJ WAJDA

Ulubione filmy reżysera zestawione w pary: słynne klasyki światowego kina i jego własne dzieła! W 3. rocznicę śmierci artysty kino Iluzjon przypomni cykl prezentowany przed laty, a seansom towarzyszyć będą prelekcje Andrzeja Bukowieckiego – filmoznawcy i krytyka.  Wajda często wspominał o dziełach, które były dla niego szczególnie ważne i które stały się dla niego inspiracją. Twórczo rozwijał idee, tematy, sposoby opowiadania historii, obrazy, które zapisały się w jego pamięci najsilniej. W programie przeglądu: „Rzym, miasto otwarte” (reż. Roberto Rossellini) i „Pokolenie”; „Obywatel Kane” (reż. Orson Welles) i „Popiół i diament”; „Tron we krwi” (reż. Akira Kurosawa) i „Powiatowa Lady Makbet”; „Osiem i pół” (reż. Federico Fellini) i „Wszystko na sprzedaż”, a także „Zwierciadło” (reż. Andriej Tarkowski) i „Panny z Wilka”. 

Więcej informacji i szczegółowy repertuar:

http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1096/to-lubie-andrzej-wajda.html 

 

ALFABET RETROKINA: NA POCZĄTEK K JAK KAWA!

Pachnąca i aromatyczna. Kawa! A gdzie przed wojną smakowała najlepiej? Oczywiście w Adrii i Ziemiańskiej. Jak wypadało ją pić? Naturalnie we frakach, marynarkach, sukniach z chiffonne velour i futrach. W październiku kino Iluzjon zaprasza na Alfabet Retrokina do kawiarni, na filiżankę doskonałej czarnej kawy – a wszystko w towarzystwie stukotu projektora, ciemnej sali kinowej i największych gwiazd srebrnego ekranu! Podczas czterech październikowych spotkań widzowie dowiedzą się m.in. czy filiżanka kawy pomoże zakochanej Lucynie w rozbudzeniu uczuć Stefana (w filmie „Czy Lucyna to dziewczyna?”) i czy czarny napar uspokoi zazdrosną do szaleństwa kochankę Andrzeja, Celinę (w filmie „Wrzos”). 

Wybrane seanse są poprzedzone prelekcjami ekspertów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, którzy zdradzają tajniki przedwojennej kinematografii.  

Więcej informacji i szczegółowy repertuar:

http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1089/alfabet-retrokina-k-jak-kawa.html 

 

 

Kino Iluzjon zaprasza na jesienny Alfabet Retrokina: na początek K jak KAWA! 

Pachnąca i aromatyczna. Kawa! A gdzie przed wojną smakowała najlepiej? Oczywiście w Adrii i Ziemiańskiej. Jak wypadało ją pić? Naturalnie we frakach, marynarkach, sukniach z chiffonne velour i futrach. W październiku kino Iluzjon zaprasza na Alfabet Retrokina do kawiarni, na filiżankę doskonałej czarnej kawy – a wszystko w towarzystwie stukotu projektora, ciemnej sali kinowej i największych gwiazd srebrnego ekranu! 

Wrzos, reż. Juliusz Gardan, zasoby FINA

Po wakacyjnej przerwie, na ekrany kina Iluzjon wraca Alfabet Retrokina, czyli najlepsze przedwojenne kino w wyjątkowych tematycznych blokach! Październik upłynie pod znakiem litery K jak KAWA. O tym, jak przed wojną piło się kawę, gdzie smakowała najlepiej i jaką rolę odgrywała w kierowaniu losami bohaterów kina dowiedzą się widzowie takich filmów jak: „Czy Lucyna to dziewczyna?”, „Wrzos”, „ABC miłości” oraz „Doktór Murek”. 

 

W programie: 

„CZY LUCYNA TO DZIEWCZYNA?”, reż. Juliusz Gardan, Polska, 1934, 80 min.  

5 października g. 16:00, sala Mała Czarna, projekcja z taśmy 35 mm  

– Co się dzieje z kawą? – Parzy się. Czy filiżanka kawy pomoże zakochanej Lucynie w rozbudzeniu uczuć Stefana? Zabawna komedia omyłek, będąca również pierwszą rodzimą próbą rozbawienia publiczności zamianą płci w najlepszym, lubitschowskim stylu. W rolach głównych ulubieńcy publiczności – Jadwiga Smosarska i Eugeniusz Bodo.

 

„WRZOS”, reż. Juliusz Gardan, Polska, 1938

12 października g. 16.00, sala Mała Czarna, projekcja z taśmy 35 mm  

 – Dosyć tego uśmiechania. Daj mi kawy! Czy mocny, czarny napar uspokoi zazdrosną do szaleństwa kochankę Andrzeja, Celinę? Jeden z najbardziej wzruszających dramatów, na podstawie powieści Marii Rodziewiczówny. Historia miłosnego trójkąta i jednej, prawdziwej miłości z wybitnymi kreacjami Stanisławy Angel-Engelówny i Franciszka Brodniewicza.

 

„ABC MIŁOŚCI”, reż. Michał Waszyński, Polska 1935 

13 października g. 16.00, sala Mała Czarna, projekcja z kopii DCP     

– No… ekonomia proszę pani… tak, Brazylia, kawa, prawda, kawę do morza. Dumping. Czy polityka Brazylii dotycząca eksportu kawy, wpłynie na polepszenie sytuacji bezrobotnej Helenki? Jeden z niewielu filmów ukazujący bezsprzecznie najpiękniejszą przedwojenną aktorkę Marię Bogdę w roli komediowej! W filmie, wspomaga ją dzielnie komik wszechczasów, Adolf Dymsza.

 

 „DOKTÓR MUREK”, reż. Juliusz Gardan, Polska 1939 

19 października g. 16.00, sala Mała Czarna, projekcja z kopii DCP      

– Pół czarnej proszę. Pani pozwoli pół czarnej? Czy wizyta w kawiarni może zmienić całe życie? Nira, narzeczona Franciszka Murka to pierwszy zły duch na jego życiowej drodze. Niestety nie ostatni… Klasyczny dramat sensacyjny z doskonałym, wciągającym scenariuszem. W roli tytułowej, największy amant przedwojennych ekranów, Franciszek Brodniewicz.

„Alfabet Retrokina” to cykl pokazów przedwojennych filmów, obecny w kinie Iluzjon już od kilku lat. Początkowo publiczność mogła oglądać odrestaurowane cyfrowo polskie filmy. Obecnie prezentowane w danym miesiącu tytuły łączą hasła rozpoczynające się kolejną literą alfabetu, a repertuar został rozszerzony o filmy prezentowane także na taśmie 35 mm oraz o zagraniczne produkcje. Wybrane seanse są poprzedzone prelekcjami ekspertów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, którzy zdradzają tajniki przedwojennej kinematografii.  

Filmy pochodzą z projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Więcej: http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1089/alfabet-retrokina-k-jak-kawa.html 

 

Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach cyklu „Kadry wyzwolone” jest bezpłatny - zaproszenia do odbioru w dniu pokazów w kasie kina Iluzjon. Na pozostałe pokazy archiwalne bilety w cenie 12-14 zł do nabycia online lub w kasie kina. 

Kino Iluzjon ǀ ul. Narbutta 50a ǀ Warszawa

 

Czytany 356 razy Ostatnio zmieniany piątek, 04 październik 2019 13:29

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama