cinema.pl Artykuły

piątek, 02 październik 2020 14:07

Odkrycia z dna Bałtyku na National Geographic

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Już 8 października na antenie National Geographic w ramach specjalnego cyklu „Techno czwartki” zobaczymy fascynującą serię „Wyprawa na dno”. Przyjrzymy się w niej m.in. wrakom spoczywającym na dnie Bałtyku, w tym znanemu okrętowi Steuben i galeonowi Mars! Ekspertem, opowiadającym historie zatopionych jednostek będzie Tomasz Stachura, który niedawno dokonał elektryzującego odkrycia. Wraz z ekipą nurków Baltictech odnalazł ostatni parowiec uczestniczący w ewakuacji Królewca – miasta, gdzie po raz ostatni widziana była… Bursztynowa Komnata!

 

Choć niewielu zdaje sobie z tego sprawę, Bałtyk to prawdziwe cmentarzysko wraków. Na tych wodach w swoją ostatnia podróż wypływały zarówno statki wikingów, jak i okręty wojenne podczas II Wojny Światowej. Razem z zatopionymi jednostkami na dnie spoczęły klucze do rozwiązania historycznych zagadek, nad którymi od lat głowią się nie tylko specjaliści, ale i poszukiwacze skarbów. Do najsłynniejszych bałtyckich wraków należą m.in. szwedzki Galeon Mars oraz 160-metrowy okręt Steuben. Oba z nich zobaczymy z bliska w najnowszej serii National Geographic „Wyprawa na dno” (premiera 8 października o godz. 22:00). Po tajemniczych głębinach oprowadzi nas m.in. Tomasz Stachura – jeden z najbardziej cenionych i aktywnych nurków wrakowych na Morzu Bałtyckim oraz autor mozaiki Marsa, stworzonej z 600 podwodnych zdjęć, która w 2013 roku trafiła na okładkę National Geographic.

Wraki na Bałtyku to swoista Kapsuła Czasu, która przenosi nas w minione wieki. Zasolenie oraz poziom tlenu w tych wodach są bardzo niskie, a to dodatkowo konserwuje spoczywające na dnie jednostki.  Stają się one kopalnią wiedzy dla archeologów i historyków. Na przykład Mars budowany był bez planów i szkiców, tylko „z głowy” jego projektantów. Teraz, oglądając jego wrak, historycy mogą naocznie przekonać się, jakich metod i jakich sposobów konstrukcyjnych używali jego budowniczowie. Detale są tak dokładne że można w 100% odtworzyć pewne elementy konstrukcyjne.

 

– tłumaczy Tomasz Stachura

 

W serii „Wyprawa na dno” udokumentowane zostały jedne z najbardziej przełomowych odkryć z dna Bałtyku. W programie na własne oczy przekonamy się, jak po 75 latach od zatonięcia wygląda ponad 160-metrowy okręt Steuben, uczestniczący w 1945 r. w największej operacji ewakuacyjnej w historii morskiej – operacji Hannibal. W kolejnych odcinkach zobaczymy również wspomniany już wrak galeonu Mars, należącego do floty króla Szwecji, Eryka XIV. Był to największy drewniany okręt wojenny, jaki pływał po Bałtyku w XVI wieku! Dzięki warunkom panującym w tych wodach, wrak zachował się w stanie niemal idealnym. To jednak nie wszystko! Ekipa „Wyprawy na dno”, wposzukiwaniu odpowiedzi na pytania nurtujące historyków od lat, przemierzy również m.in. wody Oceanu Atlantyckiego oraz Morza Śródziemnego. Co stało się z ostatnim okrętem transportującym niewolników do Ameryki? I czy Heraklejon, legendarny egipski port, który swego czasu miała odwiedzić Helena Trojańska, istniał naprawdę? W rozwiązaniu tych zagadek pomogą eksperci i ultraczułe sonary w „Wyprawie na dno” National Geographic.

Dzięki pasji i zaangażowaniu nurków pod powierzchnią wód wciąż odkrywane są nowe relikty historii. Podczas swojej wrześniowej wyprawy zespół Batlictech pod przewodnictwem Tomasza Stachury odnalazł na dnie Bałtyku niemiecki parowiec Karlsruhe - ostatni statek opuszczający Piławę (port Królewca) przed zajęciem Prus Wschodnich przez Rosjan w 1945 r. Jest to odkrycie na tyle intrygujące, że może dostarczyć przełomowych informacji w sprawie zaginięcia legendarnej Bursztynowej Komnaty!

Podczas naszej wyprawy na dno na pokładzie parowca Karlsruhe znaleźliśmy w ładowni m.in. pojazdy, porcelanę i drewniane skrzynie, których spora część zakopana jest dość głęboko w mule. - mówi Tomasz Stachura, który przewodniczył poszukiwaniom na dnie Bałtyku - Dokumentacje jasno wskazują, że ten statek jako jedyny opuszczał port z tak dużym załadunkiem po tym, jak Niemcy w pośpiechu musieli ewakuować Królewiec. To bardzo pobudza wyobraźnię, ale i dedukcję. Odnalezienie wraku Karlsruhe może dostarczyć przełomowych informacji w poszukiwaniach Bursztynowej Komnaty.

 

- relacjonuje Tomasz Stachura

 

Prace nad dokumentacją najnowszego odkrycia Tomasza Stachury nadal trwają, a prawda o Karlsruhe i zawartości tajemniczych skrzyń nie jest jeszcze znana.

Więcej historii wraków statków, samolotów, a czasami i całych miast zatopionych w wyniku tajemniczych katastrof widzowie National Geographic odnajdą w premierowej serii „Wyprawa na dno” (premiera 8 października o godz. 22:00 w National Geographic) odbywającej się w ramach cyklu specjalnego „Techno czwartki”.

Czytany 304 razy Ostatnio zmieniany piątek, 02 październik 2020 14:23

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama