cinema.pl Artykuły

środa, 21 lipiec 2021 19:58

Zobacz wystawę „Z (don’t panic, kiss me)”

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Zanim tegoroczna odsłona Nowych Horyzontów na dobre wystartuje (ruszamy 12 sierpnia), zapraszamy na przedsmak festiwalu do galerii Studio BWA. Od najbliższego piątku (23 lipca) od godz. 19:00 będzie można oglądać wystawę „Z (don’t panic, kiss me)”, zorganizowaną w ramach Sceny Artystycznej 21. MFF NH. Dzień później, o godz. 15:00, zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie. Wystawa, tradycyjnie, jest przedłużeniem kinematograficznych poszukiwań prowadzonych na festiwalu. W tym roku jej tematem przewodnim są zęby. Wstęp na „Z (don’t panic, kiss me)” jest bezpłatny.

 

Grillz, aut. Uldus Bakhtiozina

Zęby to twór anatomiczny, który w ludzkiej egzystencji tworzy rodzaj punktu węzłowego – w tym sensie, że przecinają się w nim różne płaszczyzny ludzkiego doświadczenia.

Jako jedyny element szkieletu nie zamaskowany żadną inną tkanką, ujawniają (trupią) czaszkę ukrytą pod obliczem człowieka. Znajdują się na granicy wnętrza i zewnętrza istoty ludzkiej; z jednej strony dostarczają intymnych, zmysłowych sensacji, w tym cierpień – z drugiej należą do kluczowych elementów fasady twarzy, którą człowiek pokazuje światu. Swojskie i zarazem, na swój sposób, obce. Są także ważnym frontem walki, którą człowiek prowadzi z entropią swojej cielesności; starzeją się bowiem i zużywają szybciej niż świadomość ich posiadaczy.

Apetyt na drapieżne gryzienie życia jest o wiele bardziej długowieczny niż zęby, które pozwalają gryźć i zaspokoić to pragnienie. Stąd ambiwalentny status zębów w uniwersum ludzkich emocji i wyobraźni; są w równym stopniu emblematem młodości i witalności, co figurą utraty tych przymiotów. Demaskują zwierzęcy i drapieżny aspekt człowieczeństwa, ale jednocześnie uwikłane są w różnorodne narracje kulturowe i społeczne konteksty.

Zęby są też kinematograficznym fetyszem. W niezliczonych horrorach oglądamy go pod postacią groźnych kłów wampirów, reprezentujących potworność człowieczeństwa. To znów w formie idealnego uzębienia filmowych gwiazd, postaci, na które dokonujemy projekcji naszych zbiorowych wyobrażeń. Nie przypadkiem z aktorów i aktorek biorą przykład politycy, traktując zdrowe, efektowne zęby jako istotny komponent publicznego wizerunku osoby, z którą społeczność gotowa się będzie utożsamić. Kontrapunktem silnych zębów lidera, który ucieleśnia zbiorowe aspiracje, są zęby niewolnika, po których kondycji ocenia się wartość „ludzkiego towaru”. Znamienne, że spośród wszystkich dziedzin medycyny, żadna nie została tak totalnie urynkowiona jak medycyna estetyczna – i stomatologia. Troska państwa o ludzkie ciało kończy się na zębach, które zostają pozostawione kapitalizmowi jako pionki w jego darwinistycznej grze. Zęby stają się zatem emblematem sukcesu materialnego i etykietą przynależności klasowej. I vice versa, nie można być kimś w społeczeństwie nie mogąc udokumentować swojej podmiotowości zadbanymi zębami. Na brak zębów mogą pozwolić sobie tylko te osoby, które są „nikim”, zajmując na drabinie społecznej miejsca przeznaczone dla ludzi „niewidzialnych”.

Zęby są wreszcie transhumanistycznym poligonem, na którym technologia stomatologiczna testuje coraz to nowe sposoby na przekroczenie ograniczeń wpisanych w ludzką cielesność i jej zegar biologiczny.

Między zębami społeczny i kulturowy aspekt życia krzyżuje się ze zwierzęcym, cielesnym, sensualnym, emocjonalnym i egzystencjalnym wymiarem ludzkiego doświadczenia. Postrzegamy zęby jako zbyt ważne by zostawić je stomatologom, wolnemu rynkowi oraz własnemu losowi i wraz zaproszonymi artystkami i artystami, proponujemy dotknąć ich narzędziami sztuki i poddać je pracy wyobraźni.

Artyści_tki: Wojciech Bąkowski, Piotr Bosacki, Oskar Dawicki, Friedl Vom Gröller, Karolina Jabłońska, Tomasz Kręcicki, Norman Leto, Jacek Malinowski, Rebecca Moss, Cyryl Polaczek, Aleksandra Ska, Konrad Żukowski

Ze specjalnym udziałem: Uldus Bakhtiozina, Olaf Brzeski, Amélie Laurence Fortin

 

Kurator_ka: Ewa Szabłowska, Stach Szabłowski

Współpraca: Joanna Stembalska

Przestrzeń wystawy: Fabien Lédé

Z (don’t panic, kiss me)

Scena Artystyczna 21. MFF Nowe Horyzonty

23.07-22.08.2021

galeria Studio BWA Wrocław

ul. Ruska 46a/III piętro

 

 

Udostępnienie wystawy: piątek, 23.07.2021, godz. 19:00

Oprowadzanie kuratorskie: sobota, 24.07, godz. 15:00

 

 

Midisaż: piątek, 13.08.2021

godz. 18:00 | galeria Dizajn – odsłonięcie odrestaurowanej rzeźby Oddech Olafa Brzeskiego

godz. 18:45 | spacer do galerii Studio

godz. 19:00 | galeria Studio – zwiedzanie wystawy Z, poczęstunek, rozmowy

Czytany 243 razy Ostatnio zmieniany środa, 21 lipiec 2021 20:00

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama