cinema.pl Artykuły

wtorek, 26 lipiec 2022 12:42

78. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego w Kinie Iluzjon

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza na wyjątkowy pokaz filmów o tematyce związanej z 78. rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego, który odbędzie się  kinie Iluzjon – Muzeum Sztuki Filmowej. Powstanie Warszawskie w reżyserii Jana Komasy oraz Kanał w reżyserii Andrzeja Wajdy przybliżą bohaterską i dramatyczną obronę miasta przez 63 dni trwania Powstania. Natomiast za sprawą niezwykłej krótkometrażowej animacji Warszawa 1935 w reżyserii Tomasza Gomoły przeniesiemy się w czasie do roku 1935 i będziemy mieli okazję zobaczyć, jak wyglądała przepiękna i niezniszczona działaniami wojennymi Warszawa. Wydarzenie rozpocznie się o godz. 17:00 minutą ciszy.

 

78. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego

Dodatkowo, na portalu Niniateka.pl od 1 do 8 sierpnia będzie można obejrzeć materiały poświęcone tematyce Powstania Warszawskiego, na czele z filmem Kanał Andrzeja Wajdy. Ponadto m.in. wspomnienia Eugeniusza Hanemana, fotografa w Powstaniu Warszawskim, rozmowy z Władysławem Bartoszewskim, Jerzym Stefanem Stawińskim, czy finezje literackie poświęcone książce Kamienie na Szaniec.

 

PROGRAM POKAZÓW W ILUZJONIE:

GODZ. 17:00, pokaz filmu Powstanie Warszawskie, reż. Jan Komasa

Film określany przez twórców jako pierwszy na świecie fabularny dramat wojenny non-fiction, zmontowany w całości z materiałów dokumentalnych, opowiadający o tytułowym wydarzeniu poprzez historię dwóch młodych reporterów, świadków powstańczych walk. Film wykorzystuje autentyczne kroniki filmowe z sierpnia 1944 roku. (źródł.: www.filmpolski.pl)

GODZ. 18:45, pokaz filmu Warszawa 1935, reż. Tomasz Gomoła

Warszawa 1935 to trójwymiarowa rekonstrukcja przedwojennej stolicy Polski. Po raz pierwszy w historii możemy doświadczyć prawdziwego splendoru Warszawy lat 30-stych. Celem produkcji było pokazanie oryginalnej zabudowy stolicy, zniszczonej w wyniku działań II wojny światowej i odtworzenie niepowtarzalnej atmosfery miasta. (źródł.: www.filmpolski.pl)

GODZ. 19:20, pokaz filmu Kanał, reż Andrzej Wajda

Tragiczne dzieje powstania warszawskiego, w którym straciło życie niemal 200 tysięcy mieszkańców miasta, w zdecydowanej większości ludności cywilnej, domagały się nie tylko opartego na faktach surowego rozrachunku historycznego, ale także ich odzwierciedlenia i oceny w sztuce. Taką artystyczną próbę podjęli Andrzej Wajda i Jerzy Stefan Stawiński, ale ich Kanał przyjęto w kraju dość chłodno: zamiast pomnika tragicznej chwały obaj pokazali bowiem koszmar klęski i rozbitych psychicznie bojowników, których bohaterstwo okazało się daremne. Taka własna ocena najnowszej historii, próba osądu i demitologizacji powstania, wyprzedzała ówczesną literaturę i analizy historyków, stanowiła zamach na uświęcone wartości. Dopiero przyznanie Kanałowi w 1957 r. Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu w Cannes sprawiło, że krajowa krytyka w pełni doceniła dzieło Wajdy i przyznała, że autorzy filmu mówią jednak prawdę, choć jest to prawda wycinkowa, odnosząca się do schyłkowej fazy operacji. Kanał nie jest filmem antybohaterskim, a jedynie antykoturnowym. Opisuje bohaterów takich, jakich ukształtowała ich historia: są tu czyny dobre, wątpliwe i złe, są charaktery mężnie trwających oraz tych, którzy załamali się w różny sposób – ich szczere ukazanie stanowi największą wartość filmu.

Dzieło Wajdy składa się niejako z dwóch części: pierwszej, reportażowej w stylu, i drugiej – apokaliptycznej relacji z wędrówek przez kanały. Scenariusz oparty na osobistych doświadczeniach Stawińskiego, dowódcy powstańczego oddziału łączności, relacjonuje tragiczny koniec żołnierzy przedstawionej jednostki.

Koniec września 1944 r. (dokładnie film dzieje się podczas dwóch dni, najprawdopodobniej 26-27 września; data 26 września pada z ust „Kuli" podczas spisywania danych „Koraba", jednak w jednej ze scen porucznik „Gustaw" mówi, że "to 56 dzień powstania", co wskazywałoby na datę 25 września), powstanie ma wkrótce upaść. Walczący na Mokotowie zdziesiątkowany oddział porucznika „Zadry" (w momencie rozpoczęcia filmu liczy 43 żołnierzy), po nieudanej próbie przebicia się przez otaczające go wojska niemieckie, podejmuje jedyną możliwą w tej sytuacji decyzję: schodzi do kanałów, aby tą drogą przedrzeć się do Śródmieścia, gdzie jeszcze bronią się powstańcy. W krętych, podziemnych korytarzach pełnych ekskrementów, gdzie u każdego włazu czuwają Niemcy rzucając do wnętrza granaty, czterdziestoosobowy oddział rozpada się na trzy grupy. Zasadniczą grupę prowadzi „Zadra" ze „Smukłym" i szefem kompanii „Kulą". Jest przekonany, że idzie za nim cały oddział, w czym utwierdza go „Kula", tchórz, który boi się, że porucznik zawróci w poszukiwaniu rozproszonych ludzi. Rannego „Koraba" prowadzi zakochana w nim łączniczka „Stokrotka". W trzeciej grupie idzie podporucznik „Mądry", zakochana w nim „Halinka" i muzyk o pseudonimie „Ogromny". „Stokrotka" i „Korab" giną z wyczerpania u kraty, którą Niemcy zamknęli wylot z kolektora nad Wisłą. „Halinka" popełnia samobójstwo, gdy „Mądry" wyznaje jej prawdę o żonie i dzieciach, a on sam wychodzi na powierzchnię wprost na niemiecki patrol. Kompozytor Michał, postradawszy zmysły, zabłąkuje się w plątaninie kanałów. Przy próbie sforsowania zaminowanego włazu ginie „Smukły". Dowódca i szef kompanii osiągają cel, ale gdy wychodzi na jaw oszustwo „Kuli", „Zadra", zastrzeliwszy podoficera, wraca do podziemi po swoich żołnierzy, nie wiedząc, że podzielili los „Mądrego". (źródł.: www.filmpolski.pl)

Kino Iluzjon | 1 SIERPNIA | GODZ. 17:00

Czytany 184 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 26 lipiec 2022 12:45

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama