cinema.pl Festiwale

czwartek, 03 październik 2019 15:22

Geniusz made in Hong Kong

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Naczelny prowokator hongkońskiego kina zawita w tym roku do Warszawy. Z tej okazji widzowie Pięciu Smaków obejrzą jego najlepsze filmy, a co więcej, będą mieli unikalną okazję spotkania się twarzą w twarz z reżyserem. 

 

1997 to rok, który na zawsze odmienił losy Hongkongu. Niepokój związany z przejściem miasta w ręce Chin był wyczuwalny w wielu hongkońskich filmach - przede wszystkich gangsterskich. Już w latach osiemdziesiątych ich wściekłość, brutalność i apokaliptyczny nastrój często odczytywane były właśnie w taki sposób. Co ciekawe, żaden twórca nie pokusił się, aby wprost opowiedzieć o niepokoju związanym z przyszłymi rządami Chin.

I być może czytalibyśmy o tych czasach jedynie w książkach, gdyby nie pojawił się Fruit Chan – praktycznie nieznany wcześniej twórca. Pracując niemal partyzanckimi metodami, nakręcił serię pięciu arcydzieł, rozpoczętą legendarnym "Made in Hong Kong", na gorąco uchwytując nastrój tego miejsca i dokumentując stan ducha jego mieszkańców. Tematem jego filmów nie jest polityka - to opowieści o zwykłych ludziach, którzy wpadają w potężne tryby procesów historycznych, na które nie mają żadnego wpływu. Nie ma tu także Hongkongu jaki znamy z wielu filmów głównego nurtu – bogatego i zabudowanego strzelistymi drapaczami chmur. Wykorzystując w przeważającej większości aktorów-amatorów, Fruit Chan skupia się na portretowaniu postaci z marginesów społeczeństwa, często z półświatka. Sukcesy Fruit Chana budzą zachwyt tym bardziej, że swoje filmy realizował z pasją rewolucjonisty poza dużymi wytwórniami - taka niezależność była wówczas w Hongkongu niemal niespotykana.

W programie Pięciu Smaków znalazło się sześć tytułów - od legendarnego "Made in Hong Kong" (1997), który zaprezentujemy w odrestaurowanej wersji, w jakości 4K, po najnowszy, prowokacyjny film "Trzej mężowie" (2018).

Pozostałe filmy retrospektywy wyświetlone zostaną z taśm 35mm, sprowadzanych specjalnie na warszawskie pokazy z Hongkongu.

Masterclass Fruit Chana

W sobotę 16 listopada w Kinie Muranów widzowie festiwalu będą mieli niepowtarzalną okazję do udziału w masterclass z Fruit Chanem. Twórca, który rzadko podróżuje na europejskie festiwale, spotka się z publicznością także po projekcjach swoich filmów. 

 

Pełen program festiwalu oraz kalendarz projekcji ogłoszony zostanie 24 października o godz. 18:00.

 

Program retrospektywy

Made in Hong Kong / Xian Gang zhi zao / Made in Hong Kong (1997, DCP 4K)

Mały Cheung / Xilu xiang / Little Cheung (1999, 35mm)

Durian, durian / Làuh Lìn Pìu Pìu / Durian, Durian (2000, 35mm)

Hollywood Hongkong / Heung Gong you ge He Li Huo / Hollywood Hong Kong (2001, 35mm)

Pierożki / Jiao zi / Dumplings (2004, 35mm)

Trzej mężowie / Sam fu / Three husbands (2018, DCP)

 

Partnerem retrospektywy jest Hong Kong Economic and Trade Office w Berlinie, Create HK, HK Film Development Fund oraz Asian Film Awards Academy. 

Made in Hong Kong / Xiang Gang zhi zao, reż. Fruit Chan, Hongkong 1997, 108’

Zbuntowany Moon wałęsa się między hongkońskimi wieżowcami, podejmując się drobnych zleceń od mętnych typów z lokalnego półświatka. Ma ciężko chorą dziewczynę, czekającą na transplantację nerki i przyjaciela, którego życie także nie jest usłane różami.

Styl filmu wiele zawdzięcza z jednej strony japońskim filmom o młodocianych buntownikach z lat 60., z drugiej - estetyce Wong Kar-waia. Mocne kadry, desperacko-melancholijna atmosfera i dynamiczny montaż czynią z "Made in Hong Kong" ekspresyjny miejski poemat, dotkliwy i hipnotyczny.

 

Mały Cheung / Xilu xiang / Little Cheung, reż. Fruit Chan, Hongkong 1999, 11

Dziewięcioletni Cheung codziennie przemierza rowerem zatłoczone ulice Mongkoku, rozwożąc zamówienia z restauracji swoich rodziców. Pewnego dnia chłopiec spotyka Fan, przebywającą  nielegalnie w Hongkongu Chinkę, i bierze ją pod swoje skrzydła. Od tej chwili będą wspólnie grasować po tętniącym chaotycznym pulsem mieście, pracując, robiąc psikusy nielubianym klientom, ale też próbując odnaleźć starszego brata Cheunga, członka triady.

W "Małym Cheungu" dominuje nostalgia i łagodny humor, które czynią ten film ciepłą opowieścią o dorastaniu w wielokulturowym Hongkongu, w którym tradycja wciąż trzyma się mocno, choć na jej plecach czuć oddech zmian.

 

Durian, durian / Làuh Lìn Pìu Pìu / Durian, Durian, reż. Fruit Chan, Hongkong 2000, 116’

Yan przyjechała do Hongkongu z północno-wschodnich Chin na trzymiesięcznej wizie, aby pracować tu w agencji towarzyskiej jako prostytutka. Kolejne dni upływają jej pod znakiem monotonnego czekania z innymi dziewczynami na klientów i na przyjmowaniu ich w ciasnych pokojach hotelowych. Pewnego dnia Yan poznaje przypadkowo Fan (bohaterka "Małego Cheunga"), która przebywa tu nielegalnie z całą rodziną i zarabia myjąc naczynia na ulicy. Ta nietypowa przyjaźń będzie dla nich obu odskocznią od trudnej rzeczywistości.

Dzięki przemyślanej konstrukcji fabuły, głębokiej analizie społecznie ważnego tematu i wybitnej roli debiutującej Hailu Qin, ten niemalże dokumentalny w stylu film okazał się największym tryumfem artystycznym w karierze Fruit Chana, przynosząc mu uznanie zarówno w Hongkongu jak i na światowych festiwalach – między innymi w Wenecji, gdzie pokazywany był w konkursie.

 

Hollywood Hongkong / Heung Gong you ge He Li Huo / Hollywood Hong Kong, reż. Fruit Chan, Hongkong, Wielka Brytania, Francja, Japonia 2001, 102’ 

Rzeźnik Chu i jego dwóch synów, Ming i Mały, to panowie o posturach zawodników sumo. Mieszkają w obskurnej wiosce, na którą cień rzucają strzeliste wieżowce bogatego kompleksu mieszkalno-handlowego Plaza Hollywood i sprzedają najlepszą pieczoną wieprzowinę w okolicy. To właśnie nimi zainteresuje się młodziutka Hung Hung, tajemnicza i uwodzicielska prostytutka z Chin. Ale jakie są jej prawdziwe intencje, czemu ciągle zmienia imiona i jaki będzie miała wpływ na życie tej małej społeczności?

Przesiąknięty erotycznym napięciem i czarnym, chwilami makabrycznym humorem, nakręcony w mocnych kolorach i głębokich kontrastach, "Hollywood Hongkong" komentuje zgubny wpływ Chin na Hongkong. Zdjęcia do filmu Fruit Chan realizował w burzonej wiosce Tai Hom, uwieczniając na taśmie jej ostatnie chwile.

 

Pierożki / Jiao zi / Dumplings, reż. Fruit Chan, Hongkong 2004, 91’

Była gwiazda telewizji, elegancka i zamożna pani Li czuje, że się starzeje, jej skóra traci blask, a mąż przestaje zwracać na nią uwagę. Udaje się więc do Mei, serwującej w swoim obdrapanym mieszkanku słynne, rzekomo odmładzające pierożki. Co jest ich sekretnym składnikiem i dokąd zaprowadzi panią Li pogoń za pięknem? Jaką tajemnicę skrywa atrakcyjna kucharka?

Dzięki olśniewającym zdjęciom Christophera Doyle’a i pewnej reżyserskiej ręce Fruit Chana, który doskonale czuje konwencję filmu grozy, "Pierożki" są niezwykle apetycznym horrorem i bardzo strasznym filmem kulinarnym, opowiadającym o wyjątkowo ryzykownej sztuce gotowania. Niepokój jaki się rodzi podczas oglądania tego traktatu o ludzkiej próżności, sprawia, że trudno jest przestać o nim myśleć jeszcze długo po seansie. Długo też trudno przekonać się do ponownego zjedzenia pierożków z mięsem…

 

Trzej mężowie / Sam fu / Three husbands, reż. Fruit Chan, Hongkong 2018, 101’

Mui żyje razem ze starszym mężczyzną, zwanym Drugim Bratem, na tance zacumowanej przy wybrzeżu Pachnącego Portu. Głównym źródłem utrzymania pary jest prostytucja głównej bohaterki, której oddaje się ona bardziej z powodów niezaspokojonej żądzy i nieodpartej biologicznej potrzeby, niż z przyczyn ekonomicznych. 

W "Trzech mężach" Fruit Chan ponownie ukazuje mniej znane oblicze Hongkongu. Zamiast drapaczy chmur i ulic pełnych neonów, tłem akcji filmu są złomowiska na nabrzeżu, okoliczne osiedla rybackie i liczne zatoki, po których leniwie pływa tanka głównych bohaterów. Styl wizualny idealnie współgra z fabułą kreśląc skrajnie naturalistyczny i organiczny obraz świata, który na długo zapada w pamięć. W perspektywie Fruit Chana pachnący port nieodwracalnie zaczyna cuchnąć rozkładem, a sam Hongkong powoli staje się wyludnionym miastem rozczarowań.  

 

13. edycja festiwalu odbędzie się w Warszawie w dniach 13-20 listopada. 

Organizator: Fundacja Sztuki Arteria

Sponsorzy: Asia Travel,  Hong Kong Economics and Trade Office Berlin

Partnerzy: Miasto Stołeczne Warszawa, Asian Film Awards Academy, Create HK, HK Film Development Fund, Japan Foundation, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

Patroni medialni: TOK FM, National Geographic Traveler, Pismo, Gazeta Wyborcza, Warszawa.wyborcza.pl, Co Jest Grane 24, Papaya.Rocks, Ekrany, KINO, Japoniaonline.pl, Asian Movie Pulse, Eastern Kicks

Więcej na stronie piecsmakow.pl

Śledź nas na Facebooku, Twitterze i Instagramie, czytaj blog.piecsmakow.pl.

Czytany 348 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 03 październik 2019 15:25

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama