Wydrukuj tę stronę

cinema.pl Festiwale

sobota, 02 maj 2020 14:18

Krótki raport ze świata na 60. KFF

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych na jubileuszowym 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym. W tym najbardziej zróżnicowanym konkursie festiwalu, krótkie dokumenty, animacje i fabuły z całego świata będą rywalizować o Złoty i Srebrne Smoki przed międzynarodowym jury. Wśród nich aż 6 produkcji z Polski. Nagrody przyznane w tym konkursie skracają ścieżkę ubiegania się o nominację do Oscara i Europejskiej Nagrody Filmowej.

 

Filmy dokumentalne

Ponad czterysta filmów obejrzanych, zeszyt pełen notatek, kilka poważnych dyskusji, a wszystko, by wybrać kilkanaście konkursowych filmów. Dominują rodzinne historie, często bazujące na amatorskich nagraniach sprzed lat. Stosunkowo wiele też opowieści o niełatwej sytuacji kobiet i mniejszości w rozmaitych zakątkach świata. Wciąż mocno trzymają się tematy uchodźstwa i wojen. Świat przegląda się w filmach zgłoszonych na Krakowski Festiwal Filmowy – mówi Maciej Gil, jeden z selekcjonerów. 

Filmy dokumentalne wprowadzą nas również do często niedostępnych miejsc: W “Nocnej zmianie” podejrzymy niezwykle fotogeniczne dmuchanie szkła w fabryce na granicy Czech i Niemiec, “Zajezdnia w Asmarze” przeniesie nas na torowiska w Erytrei, gdzie dwóch przyjaciół pracuje przy imponujących lokomotywach. Poznamy jak zawsze fascynujących bohaterów o niezwykłych losach, m.in. w dokumencie “Jak z filmu”, który opowiada o byłych mieszkańcach Korei Północnej i ich pierwszych wrażeniach po obejrzeniu nielegalnych w kraju, zagranicznych filmów; czy animowanym dokumencie “Zwykły facet”, gdzie trzy bohaterki zwierzają się ze swojej miłości do seryjnego mordercy.

 

Filmy fabularne

 

W czasie selekcji wypatrywaliśmy filmów lżejszych, pogodniejszych, ale program zawsze dyktują nam twórcy, a oni najwyraźniej chcą opowiadać o tym, co wyrywa nas ze strefy komfortu, boli, może nawet budzi lęk. I tak w programie dominują pożegnania i sytuacje graniczne, wybory niemożliwe, a jednak nieuniknione. Postaci konfrontowane są z tym, co najtrudniejsze – z chorobą i śmiercią bliskich, rozstaniem, gwałtem, molestowaniem, dyskryminacją, codziennymi zmaganiami w niekoniecznie przyjaznym środowisku. 

– podkreśla Dagmara Romanowska, selekcjonerka sekcji fabularnej

 

Nie zawsze są to jednak historie mroczne, bowiem i w najciemniejszych czasach znaleźć można odpryski humoru i ciepła, jak np. w „Los Bengalas”, buchającej muzyczną energią opowieścią o… Alzheimerze. Albo w „Ojcu” – filmie o międzypokoleniowej wymianie odpowiedzialności, chwili, gdy ostatecznie i nieodwołalnie przestaje się być dzieckiem i samemu trzeba zacząć nieść ciężar życia. Łatwo będzie o chwile wzruszenia – np. w „W potrzasku” – filmie, który porusza bardzo rzadko obecny w kinie temat opieki nad osobami niepełnosprawnymi, w dodatku robi to z niecodziennej perspektywy. Z kolei „Niewinność”, która toczy się wokół chłopaka z zespołem Downa, powinna zaskoczyć swoją gatunkową formą, przypominającą nieco najlepsze brytyjskie kryminały ostatnich lat, chociażby „Broadchurch”. 

 

W krótkich fabułach pojawią się również m.in. tematy związane ze zmaganiami jednostki z nieprzyjaznym systemem. W “Mam na imię Sonila” okradziona w autobusie bohaterka, próbuje bezskutecznie zgłosić sprawców policji. W fabule “Bielmo” bohater odnajduje swój skradziony rower przypięty na ulicy, ale odzyskanie go będzie się wiązało z serią zaskakujących zwrotów akcji. “Wyrok w sprawie K.” pokazuje natomiast jakie konsekwencje może mieć samodzielne egzekwowanie prawa. 

 

Filmy animowane

 

Animacje jak zawsze zaskoczą niczym niepohamowaną wyobraźnią twórców i szerokim spektrum tematów. Szalone i mroczne opowieści (“Oko ducha”) przeplatają się z historiami pełnymi humoru (“Toomas w Dolinie Dzikich Wilków” ). “Dziecko z drewna i ukryta matka lasu” zabierze nas w psychodeliczną i pełną dwuznaczności podróż po lesie, “Miara szczęścia” tchnie życie w wykresy z prezentacji Power Point, a film “Jak moja babcia stała się krzesłem” postara się znaleźć odpowiedź na tytułowe pytanie. 

 

Jak podkreśla Robert Sowa, kurator sekcji animowanej: w tym roku sporo premier oraz debiutów filmowych. Pokazujemy wiele filmów, które dopiero rozpoczynają swoje kariery i z pewnością jeszcze o nich usłyszymy. Festiwal przyciąga najlepsze animacje z polski i świata, dlatego warto śledzić konkurs i artystów, którzy pokażą swoje filmy w Krakowie. 

 

Polskie filmy w konkursie

 

W międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych będą rywalizować również polskie filmy. Wśród dokumentów “Dad You've Never Had” Dominiki Łapki o skomplikowanej relacji dorosłej córki z ojcem oraz “Uścisków twoich mi potrzeba” (reż. Andrej Kuciła) w którym 92-letnia Walentyna u kresu życia wertuje stare zeszyty córki i zabiera nas w podróż przez nieznany świat człowieka, o którym „wszyscy zapomnieli”.

 

Polskie animacje reprezentować będzie Tomek Ducki z najnowszą produkcją “Plantarium” o uprawiającym tajemniczy ogród mężczyźnie, który pewnego dnia znajduje w doniczce małego chłopca oraz Marcin Wojciechowski z filmem “backstage.episodes” eksplorującym stany psychiki jednostki i nawiązującym do postaci Iana Curtisa. 

 

Wśród fabuł natomiast pojawi się surrealistyczna opowieść o szybkim dorastaniu – “Alicja i żabka” w reżyserii aktorki Olgi Bołądź oraz “Problem” Tomasza Wolskiego, w którym spokojne popołudnie zostaje zakłócone przez tytułowy problem – nieprzytomnego człowieka, leżącego na trawie.

Filmy zakwalifikowane do międzynarodowego konkursu krótkometrażowego:

 

Krótkometrażowe filmy dokumentalne:

●“Dad You've Never Had”, reż. Dominika Łapka, 29’, Polska, 2020

●“Druga rodzina” / “A Second Family”, reż. Ramón Sánchez Orense, Susanne Krauss, 8’, Demokratyczna Republika Konga, 2019

●“Dusza człowiek” / “A Friendly Man”, reż. Łukasz Konopa, 22’, Izrael, 2019

●“Epitafium” / “Epitaph”, reż. Victor Asliuk, 28’, Białoruś, 2020

●“Jak z filmu” / “The Fantastic”, reż. Maija Blåfield, 29’, Finlandia, 2020

●“Kamerdyner” / “The Butler”, reż. Daniel Dencik, 25’, Dania, 2019

●“Bezpowrotnie” / “Overdue”, reż. Tessa Louise Pope, 24’, Holandia, 2019

●“Nocna zmiana” / “keep shiftin'”, reż. Verena Wagner, 21’, Niemcy, 2019

●“Uścisków twoich mi potrzeba” / “I Need the Handshakes”, reż. Andrej Kuciła, 19’, Polska, 2020

●“W Kijowie się nie strzela” / “There's No Shooting in Kyiv”, reż. Jakub Šedý, 30, Czechy, 2019

●“Zajezdnia w Asmarze” / “Depot Asmara”, reż. Beatrice Möller, 25’, Niemcy, 2019

●“Złote guziki” / “The Golden Buttons”, reż. Alex Evstigneev, 19’, Rosja, 2020

●“Zwykły facet” / “Just a Guy”, reż. Shoko Hara, 15’, Niemcy, 2020

 

Krótkometrażowe filmy fabularne:

●“Alicja i żabka” / “Alice and the Frog”, reż. Olga Bołądź, 28’, Polska, 2020

●“Bielmo” / “White Eye”, reż. Tomer Shushan, 21’, Izrael, 2019

●“Dorośli” / “Adults”, reż. Zhenya Kryukova, 26’, Rosja, 2019

●“Los Bengalas”, reż. David Valero Simón, 21’, Hiszpania, 2019

●“Mam na imię Sonila” / “My Name Is Sonila”, reż. Suela Bako, 20’, Francja, 2019

●“Niewinność” / “Innocence”, reż. Ben Reid, 20’, Wielka Brytania, 2019

●“Nina”, reż. Hristo Simeonov, 20’, Bułgaria, 2019

●“Ojciec” / “The Father”, reż. Gleb Osatinski, 9’, USA, 2019

●“Problem”, reż. Tomasz Wolski, 15’, Polska, 2020

●“Pyza” / “Chubby”, reż. Madeleine Sims-Fewer, Dusty Mancinelli, 22’, Kanada, 2019

●“Większość” / “Majority”, reż. Tessa Hoffe, 15’, Wielka Brytania, 2019

●“W potrzasku” / “Between a Rock and a Hard Place”, reż. Mads Koudal, 19’, Dania, 2019

●“Wyrok w sprawie K.” / “The Verdict in the Case of K.”, reż. Özgür Anil, 30’, Austria, 2020

 

Krótkometrażowe filmy animowane:

●“backstage.episodes”, reż. Marcin Wojciechowski, Polska, 2020

●“Brodząc” / “Wade”, reż. Upamanyu Bhattacharyya, Kalp Sanghvi, 11’, Indie, 2019

●“Dziecko z drewna i ukryta matka lasu” / “Wood Child and Hidden Forest Mother”, reż. Stephen Irwin, 10’, Wielka Brytania, 2020

●“Jak moja babcia stała się krzesłem” / “How My Grandmother Became a Chair”, reż. Nicolas Fattouh, 10’, Liban, Niemcy, 2020

●“Maski” / “Beyond Noh”, reż. Patrick Smith, 4’ USA, Japonia, 2020

●“Miara szczęścia” / “Average Happiness”, reż. Maja Gehrig, 7’, Szwajcaria, 2019

●“Miss Przeznaczenia” / “Little Miss Fate”, reż. Joder von Rotz, 8’, Szwajcaria, 2020

●“Oko ducha” / “Ghost Eye”, reż. Wouter Sel, Thijs De Cloedt, 19’, Belgia, 2020’

●“On nie może żyć bez kosmosu” / “He Can't Live Without Cosmos”, reż. Konstantin Bronzit, 16’, Rosja, 2019

●“Plantarium”, reż. Tomek Ducki, reż. Polska, Węgry, 7’, 2020

●“Powrót do domu” / “Coming Home”, reż. Benjamin Swiczinsky, 4’, Austria, 2019

●“Toomas w Dolinie Dzikich Wilków” / “Toomas Beneath the Valley of the Wild Wolves”, reż. Chintis Lundgren, 18’, Estonia, Chorwacja, Francja, 2019

●“Wszyscy jej umarli kochankowie” / “All Her Dying Lovers”, reż. Anna Benner, Eluned Zoe Aiano, 6’, Niemcy, Czechy, 2020

 

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń kwalifikujących do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a laureat Złotego Rogu ma skróconą ścieżkę oscarowej selekcji. KFF kwalifikuje filmy do Oscara także w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument), a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.

 

Program jubileuszowego 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego zostanie w całości przeniesiony do sieci! Najnowsze filmy dokumentalne, animowane i krótkie fabuły ze świata, oczekiwane polskie premiery, a także spotkania z twórcami będą dostępne online, bez wychodzenia z domu. Szczegółowy program będzie opublikowany w połowie maja.

 

60. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie online się w dniach od 31 maja do 7 czerwca 2020. 

Czytany 489 razy Ostatnio zmieniany sobota, 02 maj 2020 14:22

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież