cinema.pl Festiwale

niedziela, 20 wrzesień 2020 16:43

Londyński Festiwal Filmowy w czasach pandemii - tradycyjnie i wirtualnie

Napisane przez  Ewa Cieplińska-Bertini
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Po ponad półrocznej przerwie spowodowanej pandemią koronowirusa, branża filmowa powoli wraca do życia. Wracają międzynarodowe festiwale. Do sal kinowych wracają miłośnicy filmu. Po Wenecji czas na Londyn.

 

Festiwal w Wenecji był pierwszym międzynarodowym wydarzeniem filmowym pandemicznego roku 2020, który, w tradycyjnej formie, stawił czoła wirusowi. ‘Ta historyczna edycja ma ogromne symboliczne znaczenie. Zapamiętana będzie jako przekaz optymizmu dla całego świata filmu ciężko dotkniętego kryzysem’ – oświadczył dyrektor festiwalu, Alberto Barbera. 

Formuła tegorocznego festiwalu została jednak dopasowana do wymogów czasu – choć kinowe projekcje zakwalifikowanych filmów odbyły się tradycyjnie na terenie legendarnego Lido, było ich znacznie mniej niż w ubiegłych latach. Obowiązywały również procedury zapewniające bezpieczeństwo uczestników – zachowanie dystansu społecznego, noszenie masek i regularna dezynfekcja rąk. A filmy należące do sekcji Venice Virtual Reality postanowiono pokazać na steamingowych platformach.

Podobne zasady będą obowiązywały podczas 64. Festiwalu Filmowego w Londynie, który odbędzie się na początku października. Będzie to pierwsza hybrydowa edycja największego święta filmowego na Wyspach Brytyjskich. Tylko 12 spośród zakwalifikowanych 58 tytułów publiczność zobaczy w wybranych salach kinowych Londynu: BFI Southbank, Barbican Centre, ICA, Ciné Lumière, Curzon Mayfair i Prince Charles Cinema oraz sztandarowych niezleżnych kinach innych siedmiu miast Wielkiej Brytanii: Nottingham, Cardiff, Glasgow, Manchester, Belfast, Sheffield i Bristol. Pozostałe będziemy oglądać online w streamingowym serwisie festiwalu - BFI Player. Każdy film zostanie zaprezentowany przez programistę odpowiedniej sekcji tematycznej. Niektórym projekcjom będą też towarzyszyły sesje Q&A.

Niestety, wirtualne projekcje długiego metrażu będą dostępne tylko na terenie Wielkiej Brytanii, ale festiwalowe spotkania (Screen Talks), filmy krótkiego metrażu oraz XR i Immersive Art filmy będzie można oglądać za darmo na całym świecie podczas trwania Festiwalu. Oglądanie większości płatnych cyfrowych projekcji trzeba będzie rozpocząć nie później niż 30 minut od podanego czasu i zakończyć w ciągu najbliższych trzech godzin. Tylko niektóre filmy będą dostępne przez kolejne trzy dni. 

Tegoroczną, pandemiczną edycję londyńskiego festiwalu otworzy galowa projekcja najnowszego obrazu Steve’a McQueena. Znajdujący się na liście ‘oficjalnej selekcji Cannes 2020’ ‘Mangrove’ jest jednym z czterech filmów programu festiwalowego, który miłośnicy X muzy będą mogli obejrzeć tradycyjnie – tylko w sali kinowej. Pozostałe trzy filmy pokazane wyłącznie na dużym ekranie to kolejna komputerowa animacja studia Pixar ‘Soul’ (polski tytuł ‘Co w duszy gra’), nagrodzony Złotym Lwem w Wenecji film drogi ‘Nomadland’ w reżyserii Chloé Zhao z Frances McDormand w roli głównej oraz najnowsza produkcja Francisa Lee ‘Ammonite’, z udziałem Kate Winslet i Saoirse Ronan. Ten kostiumowy dramat opowiadający historię namiętnego związku między niegdyś światowej sławy paleontolożką i młodą adeptką zawodu, żoną bogatego, przypadkowo spotkanego, turysty, zamknie tegoroczny festiwal.

 Obie galowe produkcje są brytyjskie, osadzone lokalnie, choć w różnych epokach. ‘Jestem bardzo szczęśliwy, że ‘Mangrove’ otworzy tegoroczny festiwal w Londynie. Choć podejmowane w nim tematy są uniwersalne, ten film jest opowieścią o Londynie. Mimo że wydarzenia w nim przedstawione miały miejsce 50 lat temu, są teraz tak samo ważne, jak wtedy’ – powiedział reżyser filmu, Steve McQueen.

Film McQeena, reżysera nagrodzonego statuetką Oscara za poprzedni film - ‘Zniewolony. 12 Years a Slave’, opowiada historę grupy brytyjskich czarnoskórych aktywistów (Mangrove 9) walczących 50 lat temu o prawa obywatelskie dla społeczności karaibskich imigrantów mieszkających w zachodniej dzielnicy Londynu – Notting Hill.  

Protestanci, zorganizowani wokół słynnej restauracji (tytuł filmu) założonej przez aktywistę i działacza społecznego Franka Crichlowa, byli stałym celem bezpodstawnych nalotów miejscowej policji. Zamknięcie restauracji, centrum życia lokalnej społeczności, wywolało demonstracje. Dzięwiecioro uczestników protestu wylądowało w areszcie. Ich proces stał się symbolem rasizmu panującego wśród funkcjonariuszy brytyjskiej policji. Film McQueen’a skupia się na aresztowanych i ich walce o sprawiedliwość społeczną.

‘Od tamtej sierpniowej niedzieli, kiedy Mangrowe March zakończył się aresztowaniem dziewięciu niewinnych czarnoskórych aktywistów, minęło 50 lat. To był protest przeciwko regularnej i nieuzasadnionej brutalnej działalności policji w Notting Hill. Ten film, jako jednen z pięciu w serii Small Axe, jest hołdem złożonym odważnej działalności aktywistów walczących o sprawiedliwość.’

Tricia Tuttle, dyrektor artystyczny BFI londyńskiego, powiedziała, że antologia Steve’a McQueena wpisuje się idealnie w teraźniejszość, kiedy w świetle protestów na całym świecie, reżyser podejmuje temat rasizmu i nierówności społecznych. Jego potężny głos rzuca wyzwanie współczesnemu światu, domagając się również zmian w brytyjskim przemyśle filmowym.

Widzowie londyńskiego festiwalu zobaczą również film Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englera ‘Śniegu już nigdy nie będzie’. 

Tegoroczny program BFI LFF, jak w poprzednich edycjach, będzie składał się z dziesięciu części tematycznych: Love, Debate, Laugh, Dare, Cult, Journey, Create, Experimenta, Family i Treasures. Ale, w przeciwieństwie do poprzednich lat, jurorów zastąpi teraz pobliczność. To my zdecydujemy w tym roku, kto zdobędzie najważniejsze nagrody festiwalu. 

Publiczność oglądająca program festiwalowy online, będzie zaproszona do głosowania na Virtual LFF Audience Awards w czterech kategoriach: Najlepszy Film Fabularny, Najlepszy Film Dokumentalny, Najlepszy Film Krótkometrażowy i Najlepszy Film XR. Zwycięzcy będą ogłoszeni online pod koniec festiwalu.

Do zobaczenia w salach kinowych – obowiązkowo w maskach! I online – raczej bez.

Ewa Cieplinska-Bertini

 

Czytany 424 razy Ostatnio zmieniany niedziela, 20 wrzesień 2020 17:55

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama