cinema.pl Festiwale

środa, 21 październik 2020 11:58

Składy Konkursów Debiutów Reżyserskich i Debiutów Operatorskich EnergaCAMERIMAGE 2020

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Mam przyjemność zaprezentować składy Konkursu Debiutów Reżyserskich i Konkursu Debiutów Operatorskich EnergaCAMERIMAGE 2020.

 

Konkursy Debiutów Reżyserskich i Konkurs Debiutów Operatorskich zostały zainicjowane w roku 2010 jako konsekwencja coraz większego otwarcia na wartych uwagi młodych twórców i kreowane przez nich nowe filmowe zjawiska. Pomysł utworzenia tej sekcji jest naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych działań. Od lat bowiem sprzyjamy nowatorskim twórcom, w których projektach spotykają się intelektualna swoboda, przenikliwość spojrzenia na sprawy świata oraz chęć inspirowania innych artystów ekranu.

Efektem Konkursów są nowe odkrycia: świetne filmy, które pomimo dużej wartości artystycznej z trudem dotarłyby do szerszego obiegu oraz znakomici twórcy, których nowe przedsięwzięcia zaskakują nie tylko przyznających nagrody członków Jury, ale i widzów na całym świecie.

Lista filmów zakwalifikowanych do Konkursu Debiutów Reżyserskich

Konkurs Debiutów Reżyserskich został zainicjowany w roku 2010 jako konsekwencja coraz większego otwarcia na wartych uwagi młodych twórców i kreowane przez nich nowe filmowe zjawiska. Pomysł utworzenia tej sekcji jest naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych działań. Od lat bowiem sprzyjamy nowatorskim twórcom, w których projektach spotykają się intelektualna swoboda, przenikliwość spojrzenia na sprawy świata oraz chęć inspirowania innych artystów ekranu.

Efektem Konkursu Debiutów Reżyserskich są nowe odkrycia: świetne filmy, które pomimo dużej wartości artystycznej z trudem dotarłyby do szerszego obiegu oraz znakomici twórcy, których nowe przedsięwzięcia zaskakują nie tylko przyznających nagrody członków Jury, ale i widzów na całym świecie. 

Konkurs jest pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

25 LAT NIEWINNOŚCI

Ta historia nie miała prawa się wydarzyć, a jednak się wydarzyła. Choć obciążające go dowody były niewystarczające, a on sam miał żelazne alibi, 23-letni Tomasz Komenda został skazany na 25 lat więzienia za brutalny gwałt i zabójstwo 15-letniej dziewczyny. Został uniewinniony po 18 latach, gdy jego sławną na całą Polskę sprawą zajęli się kompetentni ludzie, którzy byli w stanie udowodnić bez cienia wątpliwości błędne działanie wymiaru sprawiedliwości. Film ukazuje drogę, którą Komenda przeszedł – różne kręgi więziennego, fizycznego oraz psychologicznego piekła, do których po kolei trafiał – nim oddano mu to, co zawsze powinno być jego. Skupia się zarazem na więzi coraz bardziej zrozpaczonego skazańca z matką, która przez lata dodawała mu sił, by nie tracił nadziei i wytrwał to, co go spotykało. Ta historia nie miała prawa się wydarzyć, a jednak się wydarzyła. Nie sto lat temu, nie pięćdziesiąt, lecz na przełomie XX i XXI wieku. Tomasz Komenda odzyskał wolność w 2018 roku.

Reżyseria: Jan Holoubek

Zdjęcia: Bartłomiej Kaczmarek

Produkcja: Zespół Produkcji Fabularnej TVN

Polski dystrybutor: Kino Świat

Kraj i rok: Polska, 2020

  

DATING AMBER

Irlandzka prowincja, połowa lat 90. XX wieku. Czasy sprzed mediów społecznościowych, gdy dokopać komuś najłatwiej było prosto w twarz, ewentualnie puszczając w szkolny obieg jakąś mało subtelną plotkę. Eddie jest przeraźliwie nieśmiałym chłopakiem, który mimo anemicznej postury i setek kompleksów planuje pójść w ślady swego ojca i zostać zawodowym żołnierzem. Amber jest z kolei stereotypowo buntowniczą nastolatką, rozkochaną w punkowym etosie The Clash, która po śmierci ojca zamknęła się w sobie, lecz odkłada skrzętnie pieniądze, by wyjechać do Londynu i założyć anarchistyczną księgarnię. Ach, właśnie, oboje są homoseksualni, ale nie potrafią przyznać tego przed rówieśnikami – ba, czasem nie umieją przyznać tego nawet przed sobą. Nie pomagają ani wyświetlane w szkole chrześcijańskie materiały związane z „prawidłową” edukacją seksualną, ani rozerotyzowani koledzy i koleżanki. Dlatego pewnego dnia Eddie i Amber zaczynają udawać parę, co wywołuje szereg zupełnie nieprzewidzianych komplikacji.

Reżyseria: David Freyne

Zdjęcia: Ruairí O'Brien

Produkcja: ATOMIC 80, Savage Productions

Kraj i rok: Irlandia, 2020

 

HIGH GROUND

Jest rok 1919 i Ziemia Arnhema na północy Australii przesiąka raz za razem krwią mordowanych Aborygenów. W trakcie sprowokowanej przez białych agresorów masakry żyjący w zgodzie z naturą natywni mieszkańcy kontynentu zostają bezlitośnie wystrzelani, a całe zajście wyciszone. Jedynym dowodem zbrodni jest aborygeński chłopak, Gutjuk, który trafia do chrześcijańskich misjonarzy, gdzie ma zostać zasymilowany. Mija dwanaście lat, w trakcie których biali przemocą zaprowadzili spokój na północnych ziemiach, lecz niespodziewane grupa bojowo nastawionych Aborygenów zaczyna siać zamęt w życiu osadników. Na ich czele stoi pałający żądzą zemsty wujek Gutjuka, który w dawnej masakrze stracił wielu bliskich. Brytyjczycy wysyłają do akcji mały oddział pod wodzą Travisa, snajpera, który w 1919 roku patrzył bezsilnie, jak jego koledzy zabijają niewinnych. To on uratował chłopaka przed śmiercią, a teraz bierze go ze sobą na misję w roli tropiciela, próbując zadośćuczynić za zło wyrządzone w przeszłości. Czy mu się to uda? 

Reżyseria: Stephen Johnson

Zdjęcia: Andrew Commis

Produkcja: High Ground Pictures

Kraj i rok: Australia, 2020

 

LAST VERMEER, THE

Po zakończeniu II wojny światowej w Europie rozpoczął się długi i bolesny proces gojenia ran, a także poszukiwania resztek sprawiedliwości w oskarżaniu i skazywaniu zbrodniarzy wojennych za okropieństwa, których się dopuścili. Żydowski oficer Joseph Piller jest jednym z trybików tej działającej prężnie machiny, jednak pewnego dnia natrafia na sprawę, która stanie się dla niego największym możliwym testem. Chodzi o casus Hana van Meegerena, holenderskiego malarza, który wzbogacił się w trakcie wojny na sprzedaży nazistom – w tym Göringowi – obrazów Jana Vermeera. Sęk w tym, iż van Meegeren twierdzi, że mimo wykonanych specjalistycznych analiz, on handlował nie oryginałami, a falsyfikatami, które osobiście namalował. Uznanie tego za fakt oznaczałoby nie tylko zaakceptowanie malarza za jednego z najlepszych fałszerzy w historii, lecz także uczynienie z niego swoistego bohatera narodowego, ale Piller jest skłonny uwierzyć w jego historię. Będzie musiał zaryzykować swą karierę, żeby udowodnić zwierzchnikom prawdę. Tylko czy van Meegeren naprawdę na to zasługuje?

Reżyseria: Dan Friedkin

Zdjęcia: Remi Adefarasin

Produkcja: Imperative Entertainment, NL Film

Kraj i rok: USA, 2019

 

MAGNEZJA 

Pogranicze polsko-sowieckie było w okresie międzywojnia miejscem dzikim i niebezpiecznym, pełnym okrutnych bandytów i wyrachowanych spekulantów, którzy, mając za nic ludzkie życie, zbijali ogromne fortuny lub umierali w bolesnym zapomnieniu. Do tych pierwszych należą siostry Lewenfisz, które właśnie przejęły władzę nad zbójeckim klanem i próbują zaprowadzić porządek w odziedziczonym po bezwzględnym ojcu królestwie. A świat to niezwykle specyficzny, pełen amoralnych złoczyńców, poszukujących krwawej vendetty bękartów, zdegenerowanych ćpunów, dziwnych kodeksów honorowych i skarbów odbierających ludziom zdrowy rozsądek. Świat, w którym jest miejsce i dla zrośniętych ciałem braci marzących o pieniądzach oraz sławie, i dla miłosnych relacji wykraczających poza standardowe pojmowanie relacji damsko-męskich. Na początku filmu pograniczem rządzą twarde kobiety ze spluwami, ale o tym, kto będzie nim władał na napisach końcowych, zadecydują ci, z którymi nikt się nie liczy.

Reżyseria: Maciek Bochniak

Zdjęcia: Paweł Chorzępa

Produkcja: Aurum Film

Polski dystrybutor: Kino Świat

Kraj i rok: Polska, 2020

 

MOSQUITO 

Siedemnastoletni chłopak zaciąga się idealistycznie do portugalskiego wojska, by wziąć udział w I wojnie światowej, bronić dobrego imienia ojczyzny, przynieść chwałę własnej rodzinie oraz zasmakować nieco zewnętrznego świata. Zamiast trafić na pola chwalebnych europejskich bitew, Zacarias zostaje natomiast wysłany do Mozambiku, na koniec kolonialnego świata stworzonego za czasów wielkości Portugalii. W drodze do Afryki chłopak nasiąka opowieściami o nieludzkich czarnoskórych wojownikach, dziwacznych rytuałach oraz mrówkach i wężach wykańczających każdego zbyt ufnego białego, ale gdy dociera na miejsca i odłącza się przypadkiem od własnego oddziału, zaczyna dostrzegać pociągające piękno „czarnego kontynentu”. Rusza wraz z dwoma tragarzami śladem wojska, napotykając na swojej drodze różne przejawy gnijącej portugalskiej potęgi, a jego napędzana malarią odyseja zaprowadza go na skraj człowieczeństwa. Czy Zacarias nauczy się doceniać to, co go otacza, czy jednak wróci z Mozambiku utwierdzony w przekonaniu o własnej wyższości nad innymi? Jeśli w ogóle wróci…

Reżyseria: João Nuno Pinto

Zdjęcia: Adolpho Veloso

Produkcja: Alfama Films

Kraj i rok: Portugalia, 2019

 

MY DWIE

Dwie dziewczynki bawią się w parku w chowanego. Jedna liczy, druga się chowa, ale robi to tak skutecznie, że koleżanka nie potrafi jej znaleźć. Cięcie. Dwie starsze kobiety, Mado i Nina, rozmawiają czule w mieszkaniu. Widać, że łączy ich coś więcej niż przyjaźń, że znalazły w sobie nie tylko emocjonalne spełnienie, lecz także oparcie w walce z obojętnością i niezrozumieniem świata zewnętrznego. Coś je jednak również dzieli – otóż obawiająca się społecznego ostracyzmu Mado założyła przed laty własną rodzinę i kontynuowała kłamstwo u boku mężczyzny, którego nigdy nie pokochała. Nina chce od dawna wykrzyczeć wszystkim prosto w twarz że to ona jest miłością jej życia, ale czeka na odpowiednią chwilę, nie chcąc zranić ukochanej. Przypadkowa kłótnia stawia wszystkie ich plany – wliczając w to przeprowadzkę za granicę – pod znakiem zapytania. Czy dwie kochające się dziewczynki w ciałach dojrzałych kobiet będą w stanie znów się odnaleźć, czy jednak zawiązane przed dziesięcioleciami uczucie nie wytrzyma kolejnej próby?

Tytuł oryginalny: Deux

Tytuł angielski: Two of Us

Reżyseria: Filippo Meneghetti

Zdjęcia: Aurélien Marra

Produkcja: Paprika Films

Polski dystrybutor: Tongariro Releasing

Kraj i rok: Francja, Luksemburg, Belgia, 2019

 

SŁUDZY 

Czechosłowacja, początek lat 80. XX wieku. Pod mostem kolejowym zatrzymuje się samochód z dwoma mężczyznami, którzy wyciągają z bagażnika zwłoki. Kto zabił? Kogo zabił? Dlaczego zabił? Cofamy się kilka miesięcy, by obserwować grupę młodych chłopaków rozpoczynających właśnie duchową przygodę w restrykcyjnym katolickim seminarium. Próbują żyć wedle zasad poprzednich pokoleń, lecz tkwią w rozdarciu pomiędzy narzucanymi ideałami wiary a coraz bardziej inwazyjną ideologiczną indoktrynacją komunistycznej władzy. Młodzi zabijają czas między zajęciami konwersacją i sportem, podczas gdy ich zwierzchnicy słuchają z coraz większym przerażeniem Radia Wolna Europa i napływających z Watykanu nakazów, żeby nie podejmować współpracy z organizacjami politycznymi. Gdy na terenie seminarium pojawiają się ulotki o niebezpiecznej treści, rządowi oficjele rozpoczynają śledztwo, po którym wszyscy będą uwikłani w komunistyczne machloje. Kto zabije? Kogo zabije? Dlaczego zabije? I czy morderca będzie w stanie spojrzeć jeszcze kiedyś w lustro?

Tytuł oryginalny: Služobníci

Tytuł polski: Słudzy

Reżyseria: Ivan Ostrochovský

Zdjęcia: Juraj Chlpík

Produkcja: Film And Music Entertainment Ltd, Hai Hui Entertainement, Libra Film Productions, Point Film, Punkchart Films, Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS), Sentimentalfilm

Polski dystrybutor: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Kraj i rok: Słowacja, Rumunia, Czechy, Irlandia, 2020

 

SYMPATHY FOR THE DEVIL

Jest rok 1992, trwa Oblężenie Sarajewa, najgorsza tego typu tragedia od czas II wojny światowej. Paul Marchand jest doświadczonym reporterem wojennym, który usiłuje zmusić Zachód do jakiejkolwiek reakcji na to, co dzieje się w wykrwawiającym się mieście. Każdego dnia na ulicach Sarajewa odbywa się rzeź niewinnych, wszędzie słychać łzy, krzyki i odgłosy konania, a od widoku ludzi z oderwanymi rękami czy nogami często trudno uciec. Każdego dnia Paul i jego koledzy i koleżanki narażają własne życie, by relacjonować wydarzenia z głównych punktów zapalnych coraz bardziej zdesperowanego miasta. Rankami zaglądają do kostnic, by potwierdzić liczbę nowych ofiar, wieczorami spierają krew z koszul i integrują się w rytm hazardu i alkoholu. W ciągu dnia, jeśli Paul nie przejeżdża akurat niebezpieczną Aleją Snajperów bądź nie rozmawia z podenerwowanymi żołnierzami walczącymi po obu stronach konfliktu, francuski reporter zastanawia się, czy tragedia wreszcie się skończy? I czy będzie mu dane tego końca dotrzymać, czy jednak wróci przedwcześnie do domu jako wrak człowieka, którym kiedyś był?

Tytuł oryginalny: Sympathie pour le diable

Reżyseria: Guillaume De Fontenay

Zdjęcia: Pierre Aïm

Produkcja: Tim Belda, Frederic Fiore, Gilles Daoust, Nicole Robert, Jean-Yves Roubin, Marc Stanimirovic

Kraj i rok: Francja, Kanada, Belgia, 2019

 

VALLEY OF SOULS

Rok 2002, trwają rządy terroru prawicowych Zjednoczonych Sił Samoobrony Kolumbii, a krajem wstrząsają raz za razem kolejne egzekucje partyzantów i przypadkowych ludzi, którzy znaleźli się w złym miejscu o złym czasie. Biedni kolumbijscy rybacy i rolnicy starają się mimo wszystko żyć normalnie i robić swoje. José wraca z całodziennego połowu, ale gdy słyszy odgłosy walki, przeczekuje całą noc w ukryciu i dopiero rankiem wraca do swej wioski. W domu z przerażeniem odkrywa, że bojownicy zabrali jego dwóch synów – i najpewniej ich zamordowali. José wsiada do swej małej łodzi i wyrusza w podróż, która odmieni jego życie, skonfrontuje go bowiem nie tylko z przemijalnością własnych dzieci, ciała z jego ciała, krwi z jego krwi, lecz także z różnymi obliczami konającego pod naporem agresywnej ideologii kraju, w którym się urodził i wychował. Spotyka na swej drodze ludzi, którzy sugerują, żeby przestał szukać synów, inni traktują go jako szaleńca. José nie wie, kim jest, ale wie, że musi odnaleźć dzieci, nawet jeśli tylko po to, by pochować ich ciała.

Tytuł oryginalny: Tantas Almas

Reżyseria: Nicolas Rincon Gille

Zdjęcia: Juan Sarmiento G

Produkcja: Medio De Contencion Producciones

Kraj i rok: Kolumbia, Belgia, Brazylia, Francja, 2019

 

Lista filmów zakwalifikowanych do Konkursu Debiutów Operatorskich

Konkurs Debiutów Operatorskich został zainicjowany w roku 2010 jako konsekwencja coraz większego otwarcia na wartych uwagi młodych twórców i kreowane przez nich nowe filmowe zjawiska. Pomysł utworzenia tej sekcji jest naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych działań. Od lat bowiem sprzyjamy nowatorskim twórcom, w których projektach spotykają się intelektualna swoboda, przenikliwość spojrzenia na sprawy świata oraz chęć inspirowania innych artystów ekranu.

Efektem Konkursu Debiutów Operatorskich są nowe odkrycia: świetne filmy, które pomimo dużej wartości artystycznej z trudem dotarłyby do szerszego obiegu oraz znakomici twórcy, których nowe przedsięwzięcia zaskakują nie tylko przyznających nagrody członków Jury, ale i widzów na całym świecie.

Konkurs jest pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

 

**********

ARRACHT

Irlandia, rok 1845. Żyjący w ubóstwie rybacy i rolnicy wiążą jakoś koniec z końcem, odnajdując siłę w wierze, rodzinie oraz sąsiedzkiej pomocy. Życie wiodą trudne i pozbawione perspektyw, egzystując w cieniu kaprysów natury i przymusu opłacania czynszu za dzierżawę ziemi, jednak potrafią cieszyć się tym, co mają. Gdy zaczynają docierać do nich dość niepokojące wieści o nadciągającej zza oceanu zarazie dziesiątkującej zbiory ziemniaków, wierzą w siłę społeczności i rozsądek swych panów. Do czasu. Gdy nadchodzi tzw. „wielki głód”, który przez kolejnych kilka lat pozbawi życia ponad milion ludzi, a kolejny milion zmusi do emigracji do Ameryki, ich złudzenia szybko pryskają. Bogaci interesują się tylko sprawami bogatych, biedni zapominają o dawnych więziach, by wyżywić swych bliskich, są również tacy, których wypełnia żądza krwi. Gdy wydaje się, że wszystko już stracone, pewien zdesperowany mężczyzna ratuje od śmierci skrzywdzone przez ludzi dziecko, a ich kiełkująca relacja staje się symbolem nowego początku.

Reżyseria: Tom Cullen

Zdjęcia: Kate McCullough

Produkcja: Macalla Teoranta

Kraj i rok: Irlandia, 2019

  

BONE CAGE

Jamie pracuje przy wycince drzew w kanadyjskiej Nowej Szkocji, ale permanentne wyniszczanie środowiska naturalnego ciąży mu na sumieniu. Do tego stopnia, że po każdej zmianie młody chłopak poświęca czas na ratowanie zwierząt, którym udało się przetrwać zgotowaną przez ludzi masakrę. Raz jest to jastrząb, który nie potrafi latać, innym razem niewyklute jaja, ale nadaje to życiu Jamie’go jakiś cel. Zwłaszcza, że chłopak pracuje w ten sposób, bo musi – bo żyje w świecie pozbawionym większych perspektyw, a jego ambitne marzenia o ucieczce z ukochaną kobietą wydają się raczej mało realne. Jamie wie, że jest częścią kolejnego straconego pokolenia młodych, którym podcięto skrzydła, zanim w ogóle nauczyli się latać, po czym obarczono ich świadomością uczestnictwa w procederze rujnującym planetę. Mimo to nie traci optymizmu, starając się przyjmować każdy dzień jako okazję do zrobienia czegoś dobrego. Czy chłopakowi uda się odmienić swój los, czy jest jednak skazany na życie, śmierć i zapomnienie pośród ściętych pni majestatycznych niegdyś drzew?

Reżyseria: Taylor Olson

Zdjęcia: Kevin Fraser

Produkcja: Bone Cage Productions Inc.

Kraj i rok: Kanada, 2019

 

CURSE OF AUDREY EARNSHAW, THE

W 1873 roku grupa bogobojnych irlandzkich imigrantów założyła w Ameryce Północnej własną osadę. Żyjąc przez kolejne sto lat w stanie kulturowej i obyczajowej izolacji, społeczności udało się uniknąć zbiorowych i osobistych traum wojen światowych i społecznych rewolucji, które zmieniały nieodwracalnie otaczający świat. W 1973 roku dochodzi jednak do szeregu przykrych wydarzeń, które przelewają czarę goryczy wypełniającą się od kilkunastu lat frustracją z powodu zaraz, chorób i niezrozumiałych boskich interwencji. Większość obwinia za to wszystko Agathę Earnshaw, podejrzewaną o bycie wiedźmą właścicielkę jedynego gospodarstwa w okolicy, które nie zostało dotknięte przez kolejne plagi. Niezależnie od tego, czy mają rację i kobieta faktycznie para się czarną magią, czy jednak Bóg faktycznie odwrócił się od pobożnych imigrantów, prawda jest taka, że Agatha skrywa tajemnicę, która wywróci życie społeczności do góry nogami: 17 lat wcześniej urodziła córkę, Audrey, ale postanowiła ukryć ją przed współwyznawcami. Dlaczego? 

Reżyseria: Thomas Robert Lee

Zdjęcia: Nick Thomas

Produkcja: Lizzie Shapiro, Taylor Shung

Kraj i rok: USA, 2019

 

INVISIBLE

Zmierzch. Pustymi ulicami mknie samochód, na którego pace leżą zakrwawione zwłoki kobiety. Jakiś mężczyzna przemierza nocą w pośpiechu las i staje nagle oko w oko z obserwującymi go bacznie zwierzętami. Inny mężczyzna, już za dnia, wychodzi z więzienia po latach odsiadki za zabójstwo własnej żony. Pierwszy ma na imię Jonas, jest niespełnionym artystą i zrobi wszystko, by uciec od teraźniejszości mieszkania z wujkiem parającym się taksydermią. Nawet jeśli będzie musiał udawać przez milionami niewidomego tancerza w emitowanym w telewizji programie rozrywkowym. Drugi to Vytas, człowiek, którego nie ma, który w oczach społeczeństwa przestał istnieć, gdy udowodniono mu zakończenie innego istnienia. Napiętnowany przez otoczenie, odtrącony przez bliskich, stara się bezskutecznie zacząć od nowa, wiedząc, że nie uda mu się to, dopóki nie wymaże dawnych grzechów. Dwóch mężczyzn, których łączy zbrodnia z przeszłości i kłamstwa teraźniejszości, próbuje wytyczać własne ścieżki w świecie złożonym z iluzji i pokus.

Tytuł oryginalny: Nematoma

Reżyseria: Ignas Jonynas

Zdjęcia: Denys Lushchyk

Produkcja: Lime Lite, Revoliucijos ideja, Studio Locomotive

Kraj i rok: Litwa, Łotwa, Hiszpania, Ukraina, 2019

 

MAGNEZJA

Pogranicze polsko-sowieckie było w okresie międzywojnia miejscem dzikim i niebezpiecznym, pełnym okrutnych bandytów i wyrachowanych spekulantów, którzy, mając za nic ludzkie życie, zbijali ogromne fortuny lub umierali w bolesnym zapomnieniu. Do tych pierwszych należą siostry Lewenfisz, które właśnie przejęły władzę nad zbójeckim klanem i próbują zaprowadzić porządek w odziedziczonym po bezwzględnym ojcu królestwie. A świat to niezwykle specyficzny, pełen amoralnych złoczyńców, poszukujących krwawej vendetty bękartów, zdegenerowanych ćpunów, dziwnych kodeksów honorowych i skarbów odbierających ludziom zdrowy rozsądek. Świat, w którym jest miejsce i dla zrośniętych ciałem braci marzących o pieniądzach oraz sławie, i dla miłosnych relacji wykraczających poza standardowe pojmowanie relacji damsko-męskich. Na początku filmu pograniczem rządzą twarde kobiety ze spluwami, ale o tym, kto będzie nim władał na napisach końcowych, zadecydują ci, z którymi nikt się nie liczy.

Tytuł angielski: Magnesium

Reżyseria: Maciek Bochniak

Zdjęcia: Paweł Chorzępa

Produkcja: Aurum Film

Polski dystrybutor: Kino Świat

Kraj i rok: Polska, 2020

 

MY DWIE

Dwie dziewczynki bawią się w parku w chowanego. Jedna liczy, druga się chowa, ale robi to tak skutecznie, że koleżanka nie potrafi jej znaleźć. Cięcie. Dwie starsze kobiety, Mado i Nina, rozmawiają czule w mieszkaniu. Widać, że łączy ich coś więcej niż przyjaźń, że znalazły w sobie nie tylko emocjonalne spełnienie, lecz także oparcie w walce z obojętnością i niezrozumieniem świata zewnętrznego. Coś je jednak również dzieli – otóż obawiająca się społecznego ostracyzmu Mado założyła przed laty własną rodzinę i kontynuowała kłamstwo u boku mężczyzny, którego nigdy nie pokochała. Nina chce od dawna wykrzyczeć wszystkim prosto w twarz że to ona jest miłością jej życia, ale czeka na odpowiednią chwilę, nie chcąc zranić ukochanej. Przypadkowa kłótnia stawia wszystkie ich plany – wliczając w to przeprowadzkę za granicę – pod znakiem zapytania. Czy dwie kochające się dziewczynki w ciałach dojrzałych kobiet będą w stanie znów się odnaleźć, czy jednak zawiązane przed dziesięcioleciami uczucie nie wytrzyma kolejnej próby?

Tytuł oryginalny: Deux

Tytuł angielski: Two of Us

Reżyseria: Filippo Meneghetti

Zdjęcia: Aurélien Marra

Produkcja: Paprika Films

Polski dystrybutor: Tongariro Releasing Sp. z o.o.

Kraj i rok: Francja, Luksemburg, Belgia, 2019

 

POPPIE NONGENA

Republika Południowej Afryki nie była w latach 70. XX wieku przyjazna ludziom innej skóry niż biała, lecz panujący w kraju apartheid przyjmował różne oblicza. Dla jednych był piekłem, inni nauczyli się w miarę normalnie żyć w jego ramach, próbując budować przyszłość dla swoich dzieci. Pracując jako pomoc domowa w domostwie zamożnych białych z klasy wyższej, Eunice „Poppie” Nongena uważa, że znalazła dla siebie i swej rodziny miejsce w tym świecie, nawet jeśli nie może wychodzić po zmroku na białe ulice i żyje w ciągłym strachu, że wracając do domu, ktoś rzuci w nią kamieniem albo zastrzeli. Na naszych oczach przekonuje się, jak bardzo się myliła. Pewnego dnia dostaje oficjalne zawiadomienie, że musi opuścić kraj, bo nie ma w nim dla niej miejsca. Poppie – wedle rządowej definicji imigrantka we własnej ojczyźnie – wyrusza w iście kafkowską podróż po różnych urzędach, próbując udowodnić, że zasłużyła na to, by żyć godnie w RPA. Natomiast w kraju wrze, bowiem młodzi mają dość „białego reżimu”.

Reżyseria: Christiaan Olwagen

Zdjęcia: Vicci Turpin

Produkcja: Poppie Productions (Pty) Ltd

Kraj i rok: Republika Południowej Afryki, 2019

Czytany 293 razy Ostatnio zmieniany środa, 21 październik 2020 12:10

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama

Pies.tv

Reklama

Reklama