cinema.pl Festiwale

czwartek, 26 styczeń 2023 17:50

Jubileuszowa edycja festiwalu EnergaCAMERIMAGE podsumowana

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Opublikuj na FacebookOpublikuj na Google BookmarksOpublikuj na Twitter

Każda złotówka wydana przez Miasto Toruń na organizację Festiwalu EnergaCAMERIMAGE przyniosła lokalnej społeczności ponad trzy złote. Miasto skorzystało także na wyjątkowo szerokiej w tym roku obecności wydarzenia w mediach, gdzie wzmianki o wydarzeniu pojawiły się ponad 9 tysięcy razy. Zaowocowało to ekwiwalentem reklamowym w wysokości ponad 30 milionów złotych. Działania promocyjne festiwalu zostały wycenione na kolejne 9 milionów złotych. To najważniejsze dane przekazane przez organizatorów EnergaCAMERIMAGE podczas konferencji podsumowującej listopadowe wydarzenie. 



Koniec stycznia to dla organizatorów największego toruńskiego wydarzenia kulturalnego czas podsumowań i rozliczeń finansowych. Z tej okazji Fundacja Tumult i Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE zorganizowali spotkanie z mediami, w którym uczestniczyli pomysłodawca i dyrektor Festiwalu, Marek Żydowicz, oraz dyrektor ECFC, Kazimierz Suwała. Z zaprezentowanych podczas konferencji danych wynika, że jubileuszowa 30. Edycja festiwalu EnergaCAMERIMAGE przyciągnęła gości z rekordowej liczby 78 krajów. Do Torunia przyjechało między innymi 800 autorów zdjęć, 650 studentów szkół filmowych, 130 przedstawicieli mediów i 1200 reprezentantów branży filmowej. Festiwal był prawdziwym świętem kina, w ciągu nieco ponad tygodnia w Toruniu zobaczyć można było 226 filmów. 21 spośród nich zdobyło aż 70 nominacji do najważniejszych nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej i już wkrótce powalczy o Oscary. Podczas jubileuszowej edycji festiwalu po raz pierwszy w Polsce zobaczyć mogliśmy m.in. filmy „Tár”, „Duchy Inisherin”, "Fabelmanowie" czy otwierający wydarzenie "Imperium Światła".  

Organizatorzy musieli zmierzyć się w minionym roku z rosnącymi kosztami organizacji festiwalu, którego budżet tym razem zamknął się w kwocie 13 milionów złotych. Złożyły się na nią dotacje: Miasta Toruń (3 mln. złotych), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (3 mln. złotych) oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko- Pomorskiego (1 mln. złotych), a pozostałe 6 milionów złotych zapewniła swoimi działaniami Fundacja Tumult. Podczas minionej edycji EnergaCAMERIMAGE ponad 4 miliony złotych organizatorzy wydali w samym Toruniu m.in. na usługi hotelarskie, gastronomiczne, transportowe, ale też koszty najmu i wynagrodzenia mieszkańców miasta zaangażowanych w organizację wydarzenia. Według szacunkowych wyliczeń 4000 gości festiwalowych, w tym blisko 2500 obcokrajowców wydało w mieście ponad 5 milionów złotych (dane te opracowane zostały w oparciu o raporty Głównego Urzędu Statystycznego, który przygotowuje dane na temat przeciętnych wydatków Polaków i obcokrajowców w trakcie kilkudniowych wyjazdów turystycznych). Ubiegłoroczny festiwal wygenerował również rekordową liczbę wzmianek medialnych na temat Festiwalu, których było ponad 9000, z czego ponad 700 to publikacje zagraniczne. Łączny ekwiwalent reklamowy wydarzenia został wyceniony przez renomowana firmę Press – Serwis Monitoring Mediów na ponad 30 milionów złotych. Dodatkowym aspektem oddziaływania festiwalu są działania promocyjne prowadzone przez organizatorów wydarzenia, które ta sama firma wyceniła na ponad 8 milionów złotych. Zarówno dyrektor festiwalu, Marek Żydowicz, jak i dyrektor Europejskiego Centrum Filmowego CAMERIMAGE, Kazimierz Suwała, podkreślali, że miniona edycja EnergaCAMERIMAGE okazała się sukcesem, ale jest jedynie zapowiedzią tego, jakie możliwości otworzą się tak przed Festiwalem, jak i miastem-gospodarzem wydarzenia, gdy powstanie już siedziba ECFC.

Czytany 328 razy

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy Odśwież

Reklama


Reklama

Reklama